Jak grać w Story Cubes?

  • Mieszaj i opowiadaj: twoje opowiadania z użyciem Story Cubes nie muszą kończyć się na jednym komplecie kostek. Zmień ich temat dzięki trzykostkowym mini-zestawom. Wybierz dowolny duży zestaw, odłóż do pudełka 3 losowe kostki a w ich miejsce dodaj te z małego i ciesz się całkowicie nowymi kombinacjami!
  • Jeszcze dłuższe opowieści: jeśli chcesz by Twoje historie były jeszcze dłuższe, bardziej dynamiczne bądź bardziej skomplikowane to nie zwlekaj i połącz ze sobą różne zestawy. Dzięki temu stworzysz bazę nie 9 a np. 18 czy 27 kostek, które mogą być podstawą do naprawdę niesamowitych opowieści.
  • Temat przewodni: Story Cubes to nie tylko zestawy podstawowe i mini-dodatki, ale też zestawy tematyczne. Jeżeli chcesz opowiedzieć historię przepełnioną bohaterami z Muminków bądź postaciami z przygód o Batmanie wystarczy, że połączysz któryś z tych zestawów z dowolnym innym. A może spróbujesz połączyć je w jedną opowieść? :)

STORY CUBES – WASZE PROPOZYCJE

  • Dawno, dawno temu...: podstawowa propozycja zabawy w Story Cubes w której to po rzucie wszystkimi kostkami zaczynamy opowiadać historię korzystając z sugestii znajdujących się na widocznych ściankach. Każdy symbol powinien wprowadzić jakiś istotny element do opowieści.
  • Trzy po trzy: jeżeli chcielibyśmy podnieść jakość swoich opowiadań, możemy wykorzystać do tego ten wariant. Zwyczajowo rzucamy wszystkimi kostkami, a potem losowo dzielimy je na 3 grupy. Pierwsza z nich jest wstępem do opowieści, druga rozwinięciem a trzecia oczywiście zakończeniem. Dzięki temu nasze opowiadania będą bardziej ustrukturyzowane i pozwolą nam ćwiczyć wypowiadanie się.
  • Trylogia: połączcie ze sobą co najmniej dwa komplety Story Cubes, rzućcie i losowo przydzielcie równą ilość do każdego z trzech graczy. Wspólnie korzystając z sugestii na kostkach ustalcie temat i motyw przewodni opowieści. Wybierzcie, które z Was będzie odpowiedzialne za którą część trylogii i... rozpocznijcie opowiadanie!

    Story Cubes - Rebel.pl


  • Język obcy: gdy już przekroczymy barierę swobodnego opowiadania w naszym rodzimym języku, możemy zacząć korzystać z języka angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego... czy innego dowolnego, który chcemy odświeżyć lub którego właśnie się uczymy.
  • Generator Pytań Filozoficznych: ten wariant idealnie nada się do pracy na zajęciach z etyki, ponieważ zachęca do zadawania trudnych filozoficznych pytań i przeprowadzeniu dyskusji nad tym problemem.
    Źródło: http://www.etykawszkole.pl/baza-wiedzy-/materiay-edukacyjne/292-gramy-w-kosci-na-etyce >
  • Kościana Burza Mózgów: bardzo przydatne na spotkaniach biznesowych, które utknęły w miejscu z powodu braku nowych pomysłów. Rzucamy kostkami i próbujemy opisać nasz problem korzystając z metafory tkanej przez nas opowieści. Potem możemy wykorzystać kości raz jeszcze, by znaleźć sposób na to, jak w tej historii sobie z nim poradzono.
    Źródło: http://jatygry.blogspot.com/2013/10/nauka-przez-gry-1-dedukcja-opowiadanie.html?q=story+cubes >
  • Puenta: zabawa szczególnie lubiana przez grupy Toastmasterowe. Wychodzimy na scenę, rzucamy kostkami i zaczynamy naszą wypowiedź. Najważniejszym jej elementem jest jednak puenta, która musi pojawić się na końcu i odnosić się do całej wypowiedzi.
  • Liga Superbohaterów: wybierzcie 3 kostki z dowolnego zestawu Story Cubes. Rzućcie nimi i bazując na wynikach, każde z was wymyśla to, jaką specjalną mocą posługuje się ich bohater należący do Ligi Superbohaterów. Później każde z Was rzuca wszystkimi 9 kostkami i opowiada historię powstania/powołania tego superbohatera i okoliczności dołączenia do Ligi.
  • Twój Superzłoczyńca: rozwinięcie powyższego pomysłu. Po stworzeniu Ligi Superbohaterów pora na Superzłoczyńcę. Wybieramy wszystkie 9 kostek i rzucamy nimi a z wyniku tworzymy charakterystykę i historię tej postaci. Pamiętajmy o cechach szczególnych i jego motywacjach! Możecie teraz rzucić kostkami raz jeszcze aby opowiedzieć historię ostatecznego starcia pomiędzy ligą superbohaterów a superzłoczyńcą.
    Źródło: https://www.storycubes.com/play/creating-superhero-stories >

    Story Cubes - Rebel.pl


  • Interaktywna opowieść: doskonała zabawa dla fanów gier paragrafowych. Gramy w parach, pierwszy gracz wybiera 3 kostki i rzuca nimi. Wybiera jedną z nich, odkłada na bok i zaczyna snuć opowieść. Jej rozdział musi zakończyć się dramatycznym wyborem postaci pomiędzy drugą a trzecią kostką (oczywiście wybory opisane są przez gracza pierwszego). Gracz drugi dokonuje wyboru, a potem dobiera 2 nieużywane kostki nimi też rzuca. Będzie teraz opowiadać dalsze losy postaci, kończąc swój rozdział kolejnym wyborem pomiędzy dwoma kostkami. Zabawa trwa aż do wykorzystania wszystkich kostek, lub do znudzenia :)
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/1511678/using-rorys-story-cubes-tell-interactive-fiction >
  • Praca szuka człowieka: rozrywkowy wariant w którym jeden z graczy wcieli się w rolę pracodawcy poszukującego pracownika na nowe stanowisko. Najpierw wspólnie rzucacie dwiema kostkami aby ustalić treść ogłoszenia o prace. Potem reszta uczestników bierze po 3 kostki (na większą ilość osób potrzebować będziecie więcej zestawów) i jednocześnie rzuca. Ich symbole będą ich atutami, opowieściami z życia, mocnymi stronami które mają służyć przekonaniu pracodawcy, aby to właśnie go zatrudnił. Taka runda nie powinna trwać długo, raczej powinna przebiegać w sposób intensywny. Można przydzielać punkty :)
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/1424703/funemployed-variant >
  • Dobra wymówka: wariant gry idealny dla osób, które na co dzień mają do czynienia ze spóźnianiem się lub zapominalstwem. Gdy ktoś spóźni się lub zapomni czegoś zrobić, wręczamy mu od 3 do 5 kostek Story Cubes. Jego zadaniem jest wytłumaczyć się ze swojego zachowania tworząc fantastyczną opowieść.
    Źródło: https://boardgamegeek.com/article/21885512#21885512 >
  • Sędzia: zabawa dla 3 osób, którzy przenoszą się na salę sądową, gdzie będą uczestniczyć w rozprawie. Pierwszy gracz jest sędzią, który wybiera 3 kostki i rzuca nimi w celu ustalenia sytuacji (na przykład "Bandzior Pszczoła został przyłapany na gorącym uczynku. Na latarce pozostawionej w opustoszałym skarbcu znaleziono jego odciski palców"). Potem kostki wracają do puli. Pozostali gracze wcielają się w rolę oskarżającego i obrońcy. Najpierw 5 losowych kostkek lądują w ręku oskarżyciela, który rzuca nimi i na podstawie wyników 3 z nich przygotowuje dowody winy oskarżonego. Potem do głosu dochodzi może dojść obrońca, który także rzuca trzema kostkami. Może wykorzystać dwie z nich do obrony przed zarzutami. Oskarżyciel w tym czasie może przerywać obrońcy wykorzystując swoje dwie pozostałe kostki. Zabawa kończy się na werdykcie sędziego po ustalonej liczbie rund.
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/1075230/courtroom-debate-variant >
  • Tam i z powrotem: opowiadając historię jak w podstawowym wariancie, docieramy do ostatniej kostki. Nie jest to jednak koniec opowieści, a dopiero jej środek. Ostatnie kostka staje się niespodziewanym zwrotem sytuacji. Teraz kontynuujemy opowiadanie niejako cofając się kostka po kostce aż do tej, od której rozpoczęliśmy.
  • Panel ekspertów: jeden z graczy wciela się w rolę prowadzącego programu informacyjnego. Rzuca 2-3 kostkami aby określić problem/temat na jaki będą musieli się wypowiedzieć siedzący obok niego eksperci (pozostali gracze). Oni natomiast mając do dyspozycji 2 kostki na gracza, muszą sprawnie odpowiadać korzystając z sugestii na kostkach.
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/687065/variant-whos-line-it-anyway-panel-experts >

    Story Cubes - Rebel.pl


  • Story Cubes The Game: możemy spróbować przekuć kostki opowieści w prawdziwą grę. Przeróżne gamingowe warianty możemy znaleźć na forum BoardGameGeek (język angielski).
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/838306/making-rorys-story-cubes-game >
  • Samodzielna gra fabularna: jeżeli chcielibyśmy nie tylko opowiadać o czymś, co już się wydarzyło, ale też wziąć udział w przygodzie, to na pewno warto zwrócić uwagę na pomysł rozgrywania samodzielnie sesji RPG. Po prostu za każdym razem, gdy czujesz, że powinien do gry wkroczyć nieobecny Mistrz Gry, rzuć kostkami i wybierz jedną z nich aby ustalić dalszy bieg wydarzeń.
    Źródło: https://boardgamegeek.com/thread/1205634/using-rorys-story-cubes-drive-rpg >
  • Tabela spotkań losowych w grach fabularnych: grając w popularne "erpegi" często stosujemy techniki wspomagające naszą kreatywność. Typowa tabela spotkań losowych może zostać zastąpiona całym zestawem Story Cubes. Dzięki temu Wasze historie będą jeszcze bardziej zaskakujące i ciekawe.
  • Krok po kroku: w tym wariancie rzucamy kostkami jedna po drugiej jednocześnie pisząc opowiadanie. Zaskakujące historie, niecodziennie zwroty akcji i atmosfera niepewności gwarantowane!
    Źródło: http://hummingbirdels.blogspot.com/2015/07/story-cubes-czyli-jak-wykorzystuje.html >
  • Tajemnica kości: do tego zadania potrzebne będą co najmniej dwie grupy. Każda grupa posiada swój zestaw kostek opowieści, rzuca je i pisze opowiadanie wedle podstawowej schematu. Jednocześnie zapamiętują (np. robiąc zdjęcie) jaki był ich układ. Gdy wszystkie drużyny zakończą pisać, przekazują swoje opowiadania drugiej drużynie, która od teraz ma za zadanie odgadnąć kombinację kostek i ścianek, które służyły za inspirację! Za każde trafienie można przydzielić jeden punkt.
    Źródło: http://hummingbirdels.blogspot.com/2015/07/story-cubes-czyli-jak-wykorzystuje.html?showComment=1438250585475#c6897130305071204251 >
  • Sprawozdanie: dzięki kostkom opowieści można też zachęcić uczniów do pisania sprawozdań z wydarzeń! Rzucając kostkami trzeba odpowiedzieć na pięć pytań: Kiedy? Gdzie? Co? Jak było? Kto brał udział?
    Źródło: http://www.lekcjepolskiego.com/2016/02/rzuc-kosci-na-sto-uczniowie-sie-odezwa.html > oraz Źródło: http://www.lekcjepolskiego.com/2016/02/kosci-zostay-rzucone-sprawozdania.html >
  • Opowiadania z ograniczeniami: ten wariant sprawia, że używanie Story Cubes może na nowo pobudzić nas do nieszablonowego myślenia. Tworząc opowieść narzućcie sobie pewnego rodzaju ograniczenia. Może to być np. ilość słów, ilość zdań, obecność dialogu, forma wypowiedzi, klimat czy temat. Dzięki temu nawet te same wyniki wygenerują u was znacznie więcej ciekawych opowieści.
    Źródło: http://uczycielnica.blogspot.com/2014/06/dziaaj-aktywnie.html?m=1 >

    Story Cubes - Rebel.pl


  • Story Cubes jako inspiracja: nie wiesz co zrobić w weekend? Ilość ciekawych miejsc nieustannie się skórcza a masz ochotę na coś nieszablonowego, lecz jak to już jest z takimi rzeczami – trudno na nie wpaść. Weź kostki, rzuć 3 z nich i zastanów się, gdzie poprowadzi Cię wyobraźnia a potem... skorzystaj z niej i spędź czas jak podpowiada Ci wyobraźnia :)
    Źródło: http://imomo.pl/story-cubes-czyli-kreatywne-kostki/ >
  • Co przyniesie przyszłość: imono sugeruje nam też inne wykorzystanie kostek. Wybierz temat, który jest dla Ciebie ważny (praca, dom). Zadaj sobie pytanie o przyszłość ( co przyjemnego spotka mnie w tej sprawie w najbliższym czasie, na którym marzeniu powinnam się teraz skupić, co lub kto może mi pomóc) i rzuć kostkami w poszukiwaniu odpowiedzi.
    Źródło: http://imomo.pl/story-cubes-czyli-kreatywne-kostki/ >
  • Kostki wróżby: zabawa dla młodszych, która najlepiej się sprawdzi jako dodatek do wróżb andrzejkowych. Rzucamy kostkami i staramy się (oczywiście w dobrym i pozytywnym tonie) odgadnąć to, co wydarzy się przez najbliższy rok w naszym, lub cudzym życiu. Wspólne snucie takich planów może być bardzo przyjemne :)
  • Bajka na dobranoc: super sprawa dla kreatywnych rodziców. Stwórzcie bajki na dobranoc dla swoich pociech. Po prostu, zamiast otwierać książeczki, ustalcie z dzieckiem bajkę o czym chciałby posłuchać. Rzućcie kostkami i snujcie je... najlepiej z dyktafonem w ręku. Kto wie, może któraś z nich stanie się tą ulubioną?
  • Akademia Filmowa: podczas zajęć z języka polskiego bądź takich ogólnoartystycznych można dzięki kostkom tworzyć opowiadania twórcze, scenariusze filmów a następnie dokonywać ich korekty i omówienia.
    Źródło: propozycja od uczestnika konkursu Story Cubes
  • Kościany biznes: Story Cubes można bez problemu wykorzystywać podczas kreatywnej pracy przy wymyślaniu projektu reklam a także przy wypełnianiu luk w biznesplanie.
    Źródło: propozycja od uczestnika konkursu Story Cubes
  • Gramatyka i ortografia: Kostki opowieści to nie tylko tworzenie samodzielnie opowiadań, ale także ćwiczenie umiejętności wskazywania i opisywania podmiotu lirycznego. Możemy też wykorzystać przy tworzeniu i utrwalaniu struktur gramatycznych: układanie poprawnych zdań i równoważników zdań (zdania pojedyncze, współrzędnie i podrzędnie złożone), utrwalanie wiedzy o częściach mowy i częściach zdania (np. słowo nazywające dany obrazek w funkcji podmiotu, dopełnienia itp.),tworzenie rodziny wyrazów (np. do wylosowanego słowa dopisz jak najwięcej wyrazów pokrewnych). Kostki Story Cubes posłużyć mogą również do ćwiczeń ortograficznych i językowych (np. wskazywanie trudności ortograficznej w wylosowanym słowie - podawanie zasady, dopisywanie wyrazów bliskoznacznych do wylosowanych słów), a także do korelacji z językiem angielskim/niemieckim i utrwalania obcych słówek.
    Źródło: propozycja od uczestnika konkursu Story Cubes